Doelen :
* De kinderen weten aan het einde van de les enkele voorbeelden van discriminatie in het verleden.
*De kinderen kunnen aan het einde van de les enkele voorbeelden van discriminatie van nu vertellen.
* De kinderen kunnen aan het einde van de les een poster maken met belangrijke standpunten tegen discriminatie
Ontwikkeling sociaal- emotionele, morele en levensbeschouwelijke ontwikkeling:
Volgens (De schepper, 2017) heeft morele ontwikkeling te maken met hoe een kind denkt over goede en slechte dingen. Vooral in de bovenbouw gaan de kinderen op een abstracter niveau denken over morele aspectecten. Met mijn opdracht krijgen de kinderen eerst informatie waar ze interactief mee bezig zijn, in de eind opdracht mogen de kinderen de dingen filteren die zij belangrijk vinden en op deze manier gaan kinderen gebeurtenissen met elkaar verbinden en op een andere manier naar kijken. De kinderen maken in deze periode een ontwikkeling mee naar de volgende fase volgens Kieran Egan onderwijs van de verbeelding. Ze zitten nu in de romantische fase, ze krijgen interesse in thema's en zien van de emoties. De kinderen werken naar de filosofische fase, een fase om beter te kijken naar de wereld om hun heen en dit willen begrijpen. Doordat de kinderen in de overgang zitten met twee fases vond ik dit een goede opdracht. De kinderen kunnen op ontdekking uit, maar ze kunnen ook nog heel erg bij hunzelf blijven omdat het goed wordt gestructureerd en websites zijn gefilterd. Om de sociaal- emotionele ontwikkeling van de kinderen te ontwikkelen heb ik veel informatie gegeven die in de belevingswereld van de kinderen vallen, zodat kinderen zich kunnen identificeren en inleven met het verhaal.
Verbinding doelen en opdrachten
Doel 1: Opdracht 1 interactieve vragen beantwoorden. Eerst filmpje bekijken en dan beantwoorden in eigen woorden.
Doel 2: Na opdracht 1 en opdracht 2 waarbij ze een poster moeten maken over discriminatie van nu.
Doel 3: Opdracht 2, de kinderen maken een inhoudelijke poster met de poster opdracht en het beoordelingsschema.
Ontwikkelen basisvaardigheden en gebruik activerende werkvorm
Volgens (De schepper, 2017) is het belangrijk om levensbeschouwing te ontwikkelen door een openhouding te geven, ruim aanbod en belangrijk is dat het leeft bij de kinderen. Ik heb vooral gewerkt om de verschillende discriminatie vormen in de belevingswereld van de kinderen te laten zien d.m.v. filmpjes van kinderen in hun leeftijd. Ik heb vooral een webquest gemaakt waarbij de kinderen zelfstandig op onderzoek uit kunnen gaan op de gegeven websites. Hierdoor gaan de kinderen zelf ontdekken en maken zelf een poster met belangrijk dingen die zijzelf hebben gevonden. "Hierdoor kunnen de kinderen meer verbeelding en reflectie krijgen".(De schepper, 2017)
Andere vak en vormingsgebieden
In opdracht 1 zit veel geschiedenis, dit komt omdat het over de discriminatie van vroeger gaat.
Middelen om doel te bereiken
- De kinderen hebben een laptop/ ipad/ computer nodig.
- Wifi verbinding.
- geluid op apparaat
- koptelefoon/ oortjes
- Rustige samenkomst plek om de samenwerkingsopdracht uit te voeren.
Bron literatuur:
De schepper, J. E. F. (2017). Levensbeschouwing ontwikkelen (2e ed.). Amersfoort: Kwintessens
Maak jouw eigen website met JouwWeb